Pere Palahí Bach-Esteve
Dins la tasca de recuperació, protecció i difusió del patrimoni fotogràfic local i comarcal, la Biennal de Fotografia Xavier Miserachs presenta en aquesta edició el treball d'un excel·lent creador d'imatges afeccionat que va viure en primera persona el pas de les plaques de vidre a les pel·lícules sensibles, de les velles i feixugues càmeres de fusta a la seva inseparable Leica de carret.
Pere Palahí Bach-Esteve (Girona, 1903 - Sant Cugat del Vallés, 1992), banquer de professió –va ser director de la sucursal del Banc de Catalunya a Palafrugell i corresponsal del Banc Central durant molts anys– i fotògraf d'afecció –entre altres inclinacions, ja que també fou un reconegut escaquista–, aprofitava totes les estones lliures que li permetien les seves tasques comptables per fotografiar paisatges, situacions i personatges del seu voltant. Les seves primeres imatges daten de finals dels anys vint del segle passat, moment a partir del qual va continuar retratant infatigablement.
Aquestes imatges de joventut, just abans de la guerra civil, són les que conformen el gruix d'aquesta exposició. El títol de la mostra es refereix precisament a la barreja d'ingenuïtat i felicitat que desprenen les dues mirades, la de la persona retratada i la del fotògraf. La joventut, els inicis de la popularització de l'art de la fotografia, l'espai d'entreguerres dels anys vint i començaments dels trenta, l'estrenada llibertat de la Catalunya republicana i la natura empordanesa com a espai de gaudi i plaer provoquen en aquestes imatges la sensació d'una època de felicitat que es manté gravada i suspesa en el temps gràcies a la màgia de la imatge fotogràfica, malgrat que la història, dissortadament, s'encarregués de capgirar-ho tot al cap de ben poc temps.
Vet aquí, doncs, els retrats d'una felicitat efímera, com la joventut, la bellesa, el plaer... de la qual ens queda la imatge i, amb ella, el record intemporal del que forma part del nostre bagatge, de tot allò que hem viscut i compartit.
En aquesta selecció inèdita, escollida d'entre els més de 4.000 negatius i plaques de vidre que es conserven a l'Arxiu Municipal de Palafrugell, podem trobar-hi tot el teixit humà i social de I'època. Paisatges, banyistes, excursionistes, familiars i convilatans apareixen a les seves fotografies amb naturalitat, sense artifici, i esdevenen als nostres ulls un valuós document del temps i del país que perdura a través de la mirada del fotògraf.
El nostre agraïment molt especial a Joan Palahí London i a Lluís Maimí Casanovas per la cura i conservació d'aquest valuós llegat. També a Carles Palahí Bertran, per l'inestimable ajut que ens ha prestat a l'hora de documentar les imatges.
Més informació
- Número publicació: 7
- Autors: Biennal de Fotografia Xavier Miserachs | Arxiu Municipal de Palafrugell
- Any: 2020