La necessària intervenció a la carretera vella

Can Bech número 73 juliol-agost 2022

Aquest mes de juny s'ha aplicat el projecte d'intervenció de la Carretera Vella de Calella. Quan vam entrar al govern a l'any 2017, el Pla Local de Seguretat Viària de Palafrugell ja demanava una actuació en aquest indret. L'alta accidentalitat en una via amb poca circulació la diagnosticava com a perillosa.

En aquells moments, vam encarregar un estudi de possibles intervencions: des d'una sola via de circulació en direcció Calella a convertir-la en una via de serveis. Totes les propostes tenien en comú en convertir-la en una sola via deixant un marge generós susceptible per a l'ús de la bicicleta o vianant.

La proposta de sentit únic de punta a punta no garantia ni l'eliminació de l'accidentalitat ni que els veïns més perjudicats, els propis de Prat Xirlo, els hi suposés algun avantatge.

Per aquesta raó, el govern proposar a la Taula de mobilitat convertir la carretera Vella en una via de serveis: que garantís a tots els ciutadans poder arribar a qualsevol dels indrets del paratge però no per desplaçar-se des de Palafrugell a Calella; l'autovia garanteix aquest desplaçament amb comoditat i, especialment, amb seguretat.

Del debat sorgit, alguns aclariments:

  • L'objectiu no era fer un carril bici, però al convertir els dos carrils en un de sol més ampli, ens deixa un carril més estret que podrà ser usat per les bicicletes.
  • No ens hem plantejat mai una intervenció per adequar la carretera Vella en una via de dos sentits segura: tindria un cost molt elevat per l'ampliació dels carrils a les mides adequades i fer els vorals pertinents. A més comportaria expropiacions dels camps limítrofes.
  • No es fa únicament perquè els mesos d'estiu sigui més perillosa. Hi ha més accidents a l'estiu perquè hi passen més cotxes però l'accidentalitat hi és tot l'any. I no solament s'hi exposen els infractors de les normes de trànsit i els temeraris, els tercers també corren perill.

La societat camina cap una cultura de disminució de l'accidentalitat. La implantació de zones 30 i de carrils bici arreu ha estat decisiva i a Palafrugell ha estat determinant: hi ha molts menys repunts de velocitat i, paral·lelament, ha disminuït l'accidentalitat (concretament, el 24% en aquests 3 anys de mandat).

Que a la Carretera Vella hi hagi hagut 30 accidents els últims 4 anys denota que hi ha un problema; que hi hagi la possibilitat d'interconnectar-la amb la nova via verda de l'autovia fa que hi hagi una solució. La nostra responsabilitat: allà on hi ha un problema de seguretat manifest cal actuar-hi sempre, sense donar-li l'esquena. Per això som aquí: perquè davant situacions excepcionals cal prendre decisions excepcionals.

Ajuntament de Palafrugell

Calella, Llafranc, Llofriu, Tamariu

Carrer Cervantes, 16 · 17200 Palafrugell
972 613 100 ·  ajuntament@palafrugell.cat
P1712400I

Mapa d'ubicació de l'Ajuntament de Palafrugell

No heu trobat el que buscàveu?

Ajuntament de Palafrugell
Institut de Promociò Econòmica de Palafrugell
Museu del Suro de Palafrugell
Consorci per a la gestió dels edificis del Centre Fraternal i del Cercle Mercantil
Fundació Palafrugell Gent Gran
Unió Europea FEDER
Diputació de Girona
Segell Premi Administració Oberta 2022
Segell Premi Administració Oberta 2019
Segell Premi Administració Oberta 2018
Segell Premi Administració Oberta 2017
Segell Infoparticipa 2014
Llicència Creative Commons