Palafrugell, Vila més educadora
Can Bech número 53 febrer-març 2017
Una població és educadora perquè és font d'educació en ella mateixa. Avui ningú ja qüestiona que la planificació urbana, la cultura, els esports, les qüestions mediambientals i de salut, les econòmiques i pressupostàries, les que es refereixen a la mobilitat, a la seguretat, als diferents serveis... inclouen i generen diverses formes d'educació a la ciutadania. La ciutat és educadora quan imprimeix aquesta intencionalitat en la manera com es presenta als seus ciutadans i ciutadanes, conscient que les seves propostes tenen conseqüències actitudinals i convivencials, i generen nous valors, coneixements i destreses.
En conseqüència, no es pot teixir el benestar dels nostres conciutadans sense entendre que la millora de l'educació i la formació és un objectiu social i polític de la major transcendència. Per aquest motiu, quan una població aposta per esdevenir Ciutat Educadora cal que es plantegi (des de bon començament) la necessitat de disposar d'uns principis clars, d'un Projecte Educatiu de Ciutat que defineixi i actuï des de l'educació en els desafiaments que té plantejats el municipi. Perquè avui, més que mai, el coneixement i l'educació han d'esdevenir eixos bàsics per al desenvolupament integral i harmònic dels nostres conciutadans així com també per a la seva inclusió social.
Conscients d'aquest repte, des fa anys el nostre grup municipal ha tingut un paper molt destacat en el gran esforç realitzat pel nostre Ajuntament vers la millora de les polítiques educatives locals i l'augment de recursos esmerçats en educació. Un compromís i una voluntat que explica que no fos per casualitat que Palafrugell es dotés (ara fa 10 anys) del primer Projecte Educatiu de Ciutat de les comarques gironines. Impulsat per la ciutadania, i amb el consens de tots els grups del consistori, va ser l'instrument que va permetre conèixer, reflexionar i debatre sobre la realitat educativa d'aleshores, i definir quin municipi i quina educació es volia per al Palafrugell del futur.
De llavors ençà, però, han passat moltes coses, i el nostre municipi ha experimentat canvis importants: en l'estructura de la seva població, en l'economia, en la mobilitat, en l'associacionisme, en els hàbits relacionals. Una realitat canviant que ha tingut i té efectes sobre tots els àmbits de la vida dels nostres conciutadans i que, per tant, planteja nous reptes a tots nivells, des de la necessitat de serveis fins a la interiorització d'aquests canvis per part de tota la població.
Situar de nou l'educació en el centre del debat ciutadà per fer front a aquesta transformació és el que persegueix la revisió i actualització del Projecte Educatiu de Palafrugell que ara es proposa. És apostar de nou per donar una resposta des de l'àmbit educatiu als nous reptes detectats en termes generals: és apostar per l'educació com a eina bàsica per a la inclusió social, per l'espai públic com a element clau per a la convivència, per l'accés als recursos educatius com a condició de la igualtat d'oportunitats, i per l'escola com un agent obert a la ciutat.
L'elaboració d'aquest nou Pla Educatiu de Ciutat significa encetar de nou un procés de reflexió i debat orientat a analitzar de manera rigorosa i acurada la situació actual de l'educació a la nostra població, tot intentant fer evident les seves mancances i també les seves fortaleses. La seva diagnosi permetrà, d'una banda, optimitzar les propostes d'actuació ja existents i, de l'altra, preveure nous escenaris, noves polítiques, noves pràctiques i noves accions per al seu desenvolupament futur. D'aquí la seva importància; d'aquí l'interès i la voluntat que des del PSC hi posem.