Educació 360: un pas més en la política educativa de Palafrugell
Can Bech número 65 febrer-març 2019
Educació al llarg i ample de la vida, des de tots els fronts i per a tothom. Aquest és l'objectiu d'Educació 360, una aliança que ja compta amb la participació de més de 120 socis entre entitats pedagògiques, ens locals i centres educatius. Palafrugell té molt inculcada aquesta manera de fer. Les beques per a activitats esportives i extraescolars promogudes l'any passat des de Benestar Social en són una bona prova. És la manera de fer d'Esquerra: creiem fermament que l'educació és un tot al que tothom ha de tenir accés. Ens ho creiem de veritat. I això no es pot subscriure únicament a l'escola, que ja exerceix una funció aglutinadora fonamental.
És en l'espai no lectiu on la societat corre el perill d'esquerdar-se. Mentre alguns infants fan més activitats extraescolars del compte o les fan només a conveniència dels horaris dels seus pares -a causa d'una conciliació laboral precària-, d'altres només accedeixen a l'educació purament escolar. I això és més important del que pot semblar, perquè l'educació no lectiva té més importància de la que, tot sovint, li donem. El temps no lectiu dins l'escola representa més d'una tercera part de la jornada. Les vacances escolars suposen una quarta part de la vida de l'infant. I, entremig, els caps de setmana. Cal que l'educació en temps no lectiu arribi a tothom, i cal que aquesta estigui lligada a allò que es fa a l'escola, a través d'un itinerari personal en funció dels interessos i capacitats individuals. Per a això és imprescindible tenir una mirada 360 en com pensem el municipi. No farem res si no ho fem junts: escola, família, agents educatius, comunitat i ajuntament.
Per tot això, el nostre municipi, pioner en l'àmbit de l'educació, no en podia restar al marge. El passat mes d'agost ens vam adherir a l'aliança i ja ens hem arremangat per començar a pensar el futur de l'educació a Palafrugell des d'aquesta perspectiva. A finals de novembre vam celebrar una jornada que va aplegar desenes de persones per pensar accions concretes, a la que seguirà, un cop hem desenvolupat les propostes i conclusions exposades al novembre, un treball fet en comissions que han de posar en pràctica allò parlat. Perquè el més important d'aquest moviment pedagògic són les experiències, amb les quals es construeix l'objectiu. Cada municipi és diferent i, per tant, cal que les accions que n'han de millorar l'educació es facin des del propi territori. A Palafrugell ho estem fent amb un procés participatiu que ja ha estat posat d'exemple com a bona pràctica. De ben segur que en sortiran uns resultats excel·lents.