Estem d'enhorabona: baixa el nombre d'accidents a Palafrugell

Can Bech número 71 febrer-març 2022

Una de les preocupacions més grans d'un equip de govern és com garantir la seguretat de la seva gent, del seu poble.

En aquest sentit -i d'això no n'hi ha cap dubte-, en un context tan complex i variable com és l'actual, la mobilitat és un repte arreu. I si parlem de Palafrugell, molt més: l'urbanisme radial, fruit de centenars d'anys d'història, que prové des del centre de la muralla i que s'ha anat articulant desembocant a afores del municipi, fa que la circulació viària a Palafrugell sigui més que complexa. I per això, donada la inexistència d'un Ildefons Cerdà palafrugellenc que en ple segle XIX articulés un Eixample a la vila del Peix Fregit i tenint un Palafrugell que, com sempre hem dit, els seus carrers estaven fets per anar en carro, avui tenim un poble d'una mobilitat interna complicada amerada amb uns vials que permeten interconnectar una mobilitat lleugera i fàcil.

Malgrat tot, el que no hem fet ni farem mai serà abaixar els braços. Des de que Esquerra Republicana va assolir l'Alcaldia a Palafrugell l'any 2017 i fins avui sempre hem tingut clar que no podíem girar la cara als problemes. I des del 2017, la política republicana en matèria de seguretat viària ha donat els seus fruits: s'ha anat baixant, des del 2017 i fins avui, els accidents en un 40% i, concretament, en aquest mandat, des del 2019 i fins el 2021, hem passat dels 421 als 322 accidents anuals al municipi, reduint-ho en un 23,8%.

Sens dubte són uns resultats importants. I no ho diem nosaltres; ho diuen les estadístiques que, gràcies a un treball, colze a colze i a diari, amb el Departament de Mobilitat i la Policia Local de Palafrugell, s'ha aconseguit. I també amb els veïns: sabem que els canvis de mobilitat no són fàcils; trenquen amb costums i dinàmiques. Tanmateix, la nostra principal motivació ha estat, per damunt de tot, la seguretat. A nosaltres no ens fa especial il·lusió canviar sentits de circulació, però si hi ha un punt conflictiu (forces vegades crític) que, a més, va acompanyat d'una petició veïnal demanant solucions, entenem que cal actuar-hi.

I no parlem només dels canvis de sentit: hem estat retirant, mica en mica, aquestes jardineres granítiques, de pedra blanca, de la via pública, lesives per als vehicles i també per a persones, substituïdes per les noves jardineres homologades. També, hem ampliat voreres que mesuraven 80 centímetres i les hem transformat en voreres de gairebé dos metres, com a l'entorn de les escoles i en indrets de Calella i Llafranc, entre d'altres. I estem articulant carrils bici -difícil que n'hi hagi de segregats- per tal que bicicletes i patinets tinguin el seu espai i, mica en mica, aconseguim així que no envaeixin espais que no els pertoca.

Així, voldríem disculpar-nos: per les molèsties, pels canvis d'hàbit i per fer, totes i tots, probablement, alguns segons més en vehicle dels que fèiem fins ara. Sabem que hem canviat dinàmiques. I també sabem, ara, gràcies a les dades, que avui Palafrugell és un poble amb uns carrers més segurs. Però volem més. Ara, cercarem noves fórmules encara més factibles i adients per tal d'aconseguir reduir la velocitat dels vehicles fent no només un Palafrugell més segur sinó també més social i més sostenible.

Ajuntament de Palafrugell

Calella, Llafranc, Llofriu, Tamariu

Carrer Cervantes, 16 · 17200 Palafrugell
972 613 100 ·  ajuntament@palafrugell.cat
P1712400I

Mapa d'ubicació de l'Ajuntament de Palafrugell

No heu trobat el que buscàveu?

Ajuntament de Palafrugell
Institut de Promociò Econòmica de Palafrugell
Museu del Suro de Palafrugell
Consorci per a la gestió dels edificis del Centre Fraternal i del Cercle Mercantil
Fundació Palafrugell Gent Gran
Unió Europea FEDER
Diputació de Girona
Segell Premi Administració Oberta 2019
Segell Premi Administració Oberta 2018
Segell Premi Administració Oberta 2017
Segell Infoparticipa 2014
Llicència Creative Commons